Chakdaha first ruler

Chakdaha first ruler Mirza Syed Sheikh Itesham Uddin

By Staff Reporter – 8th June, 2017

Chakdaha first ruler  Mirza Syed Sheikh Itesham Uddin was born in Kazipara of Chakdaha. He used to work under the supervision of Mirzafar.

 

After the end of Nawab rule in Bengal, He worked under the British East India Company. He was the first  man who went to England in a French ship in January 1766 from the united India.

He returned  Chakdaha After spending two years in England. He taught Hindi and Persian language to British people who intended to come to India for trade or service.

In 1784-1785 he wrote a book “Shigrif-Namah-E-Bilayet” or “The astonishing story of Britain” by name.  He described his two-year experience of Britain in this book . His book was translated into English in 1827.

He knew many languages. When he worked under Mirzafar, he learnt Persian language during that time. Syed Sheikh Itesham Uddin honored the Bengali language. Even though he was an elite Muslim, he used to talk in Bengali and used Bengali calendar with the hijri ones.

He was impressed by British culture during his travels in England, but he had so much tension for his motherland that he could not stay there for more than two years. He returned Chakdaha and he focused on education especially focus on the education of women.
His birthplace is still known as Chakdaha Kajipara Mosque. This mosque is 300 years old.

 

চাকদহের প্রথম শাসক মির্জা সৈয়দ শেখ ইতেশাম উদ্দীন

চাকদহের কাজিপাড়ায় মির্জা সৈয়দ শেখ ইতেশাম উদ্দীন জন্মগ্রহন করেছিলেন । কতসালে তিনি জন্মগ্রহণ করেন এবং মারা যায় সেই বিষয়ে এখনও কিছু জানা যায় নি । তিনি মিরজাফরের তত্ত্বাবধনে কাজ করতেন ।

পরবর্তীকালে বাংলায় নবাব শাসনের অবসানের পর ব্রিটিশ ঈস্ট ইন্ডিয়া কোম্পানির আধীনে কাজ করেন ।সর্বপ্রথম তিনি-ই অখন্ড ভারতবর্ষ থেকে ১৭৬৬ সালে জানুয়ারি মাসে ফ্রেঞ্চ জাহাজে ইংল্যান্ডে গিয়েছিলেন । সেখানে দু-বছর কাটানোর পর তিনি চাকদহে ফিরে আসেন ।

তিনি ব্রিটিশদের হিন্দী ও ফার্সি ভাষা শিক্ষা দিতেন যারা বাণিজ্য বা সেবা প্রদানের উদ্দেশ্যে ভারতে আসতেন । ১৭৮৪-১৭৮৫ সালে “ব্রিটেনের বিস্ময়কর গল্প” নামে একটি বই লেখেন । এই বইটিতে তিনি তার দু-বছর ব্রিটেনে থাকার অভিজ্ঞতার কথা বর্ননা করেছেন । তার লেখা বইটি ১৮২৭ সালে ইংরাজীতে অনুবাদ করা হয় ।
অনেক ভাষার উপর তার দক্ষতা ছিল । যখন তিনি মিরজাফর-এর অধীনে কাজ করতেন সেই সময় তিনি ফার্সি ভাষা শিখেছিলেন। সৈয়দ শেখ ইতেশাম উদ্দীন বাংলা ভাষাকে সমাদর করতেন । অভিজাত মুসলমান হয়েও তিনি বাংলা ভাষায় কথা বলতেন এবং হিজরিদের সাথে বাংলা ক্যালেন্ডার ব্যবহার করতেন ।
ইংল্যান্ডে ভ্রমণের সময় ব্রিটিশ সংস্কৃতি দেখে তিনি মুগ্দ্ধ হয়েছিলেন তবে মাতৃভূমির প্রতি এতটাই টান ছিল যে সেখানে দুবছরের বেশি থাকতে পারে নি।দেশে ফিরে তিনি শিক্ষাব্যব্স্থার উপর জোড় দেন । বিশেষ করে নারি শিক্ষার উপর নজর দেন ।
তাঁর জন্মস্থান এখনও কজিপাড়া মসজিদ নামে পরিচিত । এই মসজিদ টি ৩০০ বছরের পুরনো ।

More Updated News From Chakdaha 24x7