GST

GST Bill ,largest tax reform since the independence of India

GST (Goods and Services Tax) Bill is largest tax reform in India. It will cancel all indirect taxes by a single tax. GST is an indirect tax that will be levied when a buyer or consumer purchases a product or service. GST will cancel various taxes such as Purchase Tax, VAT, Entertainment Tax etc. With this tax system , India will be brought together in the United market.
This tax system will be implemented from the Manufactures to the customers. With the help of GST  other layers of taxes will be converted into a single tax layer. This will increase the GDP growth in India. It is expected that GDP growth will increase by 2% with GST. This tax rate is 2%, 5%, 12%, 18% and 28%.
At present, if an Indian purchases an item, he has to pay the Excise duty, VAT,Customs Duty and if he buys something from the hotel, then he has to pay the service tax also . Various types of tax problems will be solved as it will imply single tax on goods and services.
If transparency is imposed, then in future every Indian will be able to see new India where transparency will come to the tax administration. According to the current tax system, an Indian consumer has to pay 25-26% tax on purchasing something, but it is expected that with the GST  the tax rate will be 18%, which will reduce the price of goods.

জিএসটি বিল ভারতের বৃহত্তম কর সংস্কার

GST ( পণ্য এবং সেবা কর ) Bill ভারতের বৃহত্তম কর সংস্কার, এটি এক করের মাধ্যমে সমস্ত পরোক্ষ করগুলিকে বাতিল করবে । GST হল একটি পরোক্ষ কর এই কর আরোপ করা হবে যখন ক্রেতা বা ভোক্তা কোন পন্য বা সেবা ক্রয় করবে ।করের বিভিন্ন স্তর যেমন ক্রয় কর ,VAT ,বিনোদন কর ইত্যাদি করগুলিকে বাতিল করবে GST । এই করের লক্ষ্যে হল সমস্ত ভারত কে একত্রিত মার্কেটে পরিনত করা ।
এই কর সিস্টেম প্রয়োগ করা হবে উৎপাদনকারী থেকে শুরু করে গ্রাহকদের উপর । GST-এর সাহায্যে করের অন্যান্য স্তরগুলি একক কর স্তরে পরিনত হবে , এইভাবে ভারতে GDP-এর গ্রোথ বৃদ্ধি পাবে । আশা করা হচ্ছে GST-এর সাহায্যে GDP-এর গ্রোথ ২% বৃদ্ধি পাবে । এই করের হার ২% , ৫% , ১২% , ১৮% এবং ২৮% ।
বর্তমানে কোন ভারতীয় যদি কোন দ্রব্য ক্রয় করেন তাহলে তাকে অন্তঃশুল্ক ,VAT,CUSTOM DUTY প্রদান করতে হয় আর যদি হোটেল থেকে কিছু কেনেন তাহলে তাকে তার সঙ্গে সেবা কর প্রদান করতে হয় ।বিভিন্ন ধরনের করের সমস্যার সমাধান করবে যেহেতু এটি বস্তু ও সেবার উপর এক কর আরোপ করবে ।
যদি স্বচ্ছতার সাথে আরোপ করা হয় তবে প্রত্যেক ভারতবাসী আগামী দিনে নতুন ভারত কে দেখতে পাবে যেখানে কর প্রদানের ক্ষেত্রে স্বচ্ছতা আসবে ।বর্তমান ট্যাক্স সিস্টেম অনুযায়ী একজন ভারতীয় ভোক্তাকে কোন জিনিস ক্রয়ের উপর ২৫-২৬% কর দিতে হয় , কিন্তু আশা করা হচ্ছে সিস্টেম-এর করের হার ১৮% হবে যা জিনিস-পত্রের দাম কমিয়ে দেবে ।

More Related News From Chakdaha 24x7