Pakistani flag was flown in Chakdaha City On 15th August in 1947

By Staff Reporter – 24th May, 2017

In the partition of 1905, the Bengal province was divided into two parts: West Bengal (Hindu majority ) and East Bengal ( Muslims majority ).

 

Muslims were in favor of this division because they had their own province, but Hindus were not in favor of this division. This dispute grew  violence and finally in 1911 the two provinces were reunited.

The Partition of Bengal in 1947 is part of the Partition of India .With the partition  of India, two independent dominions were formed Pakistan and  India.

At that time, Bangladesh was included in Pakistan and Bangladesh was called East Pakistan. Today  Dominion of Pakistan is the republics of Pakistan and Bangladesh.

But what happened that the Pakistani flag was flown in Chakdaha ? Not only in Chakdaha , the flags of Pakistan were flown in the whole of Nadia district.

On 15th August 1947, Nadia district was included in East Pakistan, whereas Khulna district of East Pakistan was included in India, whereas Nadia district was the largest number of Hindus and Khulna district had a large Muslim number.

The flags of Pakistan were flown in Nadia district for four days. Later, in 1947, Khulna district was included in East Pakistan. On the other side, Nadia district was included in India.

১৯৪৭ সালে ১৫-ই আগষ্ট চাকদহের মাটিতে উড়েছিল পাকিস্তানের পতাকা

১৯০৫ সালের বিভাজিকার মধ্যে বঙ্গীয় প্রদেশকে দুটি ভাগে ভাগ করা হয় ,পশ্চিমবঙ্গ  যেখানে অধিকাংশ হিন্দু এবং পূর্ব বঙ্গ , যেখানে সংখ্যাগরিষ্ঠ ছিল মুসলিম । তাদের নিজস্ব প্রদেশ থাকলে বলে  মুসলমানগণ এই বিভাজনের পক্ষে ছিলেন , তবে হিন্দুরা এই বিভাজনের পক্ষে ছিলেন ছিল না। এই বিতর্কের ফলে সহিংসতা বৃদ্ধি পায় এবং অবশেষে ১ ৯ ১১ সালে দুই প্রদেশ আবার একত্রিত হয়।

1947 সালে বাংলার বিভাজন ভারত বিভাগের অংশ । ভারত বিভাজনের মাধ্যমে  পাকিস্তান অধিরাজ্য ও ভারত অধিরাজ্য নামে দুটি সার্বভৌম রাষ্ট্র গঠিত হয় । সেই সময় বাংলাদেশ পাকিস্তানের অন্তর্গত এবং বাংলাদেশ কে বলা হত পূর্ব পাকিস্তান ।পাকিস্তান অধিরাজ্য পরবর্তীকালে আবার দ্বিধাবিভক্ত হয়ে পাকিস্তান ও বাংলাদেশ নামে দুটি রাষ্ট্রে পরিণত হয়।

তবে কি এমন ঘটল যে চাকদহের মাটিতে পাকিস্তানের পতাকা উড়েছিল ? শুধুমাত্র চাকদহ নয় , সমগ্র নদীয়া জেলায় পাকিস্তানের পতাকা উড়েছিল । ১৯৪৭ সালের ১৫-ই আগষ্ট নদীয়া জেলা পূর্ব পাকিস্তানের অন্তর্গত হয় অপরদিকে পূর্ব পাকিস্তানের খুলনা জেলা ভারতে অন্তর্গত হয় অথচ নদীয়া জেলা ছিল হিন্দু সংখ্যা গরিষ্ঠ আর খুলনা জেলা ছিল মুসলিম সংখ্যা গরিষ্ঠ ।

চার-দিন ধরে সমগ্র নদীয়া জেলায় পাকিস্তানের পতাকা উড়েছিল । পরবর্তীকালে ভুল সংশোধন করে ১৯৪৭ সালে ১৯-ই আগষ্ট খুলনা জেলা পূর্ব পাকিস্তানের অন্তর্গত হয় অপরদিকে নদীযা জেলা ভারতের অন্তর্গত হয় ।

 

More Related News From Chakdaha 24x7